Cumartesi, Eylül 20, 2008

Düşsel Varlıklar: Banliyö Treni

Ulaşım amacıyla da kullanılan ikâme nesnesi. İşe girecek yaşa gelmemiş çocuklar için, anne. Yusuf ile Kenan adlı filmde Banliyö Treni böyle çocuklara annelik eden tren rolünü oynar. Anne ağır demir ve lastik kokmaktadır; kimi duraklarda soluk alma güçlüğü çeken hastalar için koku tehlikeli boyutlara ulaşabilir. Çalışan varoş çocukları için bindikleri yerle indikleri yer arasında bir ara sokak işlevi görür. Erken saatlerde bu sokağın oluşturduğu geçici topluma ilgisiz, uykusuzdurlar; saçlarındaki yastık izlerinden uyuma pozisyonları anlaşılabilir. Dönüş saatlerinde yorgun ama ilgilidirler; çoğu kez çeşitli duraklarda sayıları azalıp artan gruplarında haftalıklarından, cep telefonlarından ve eski işlerinden söz ederler. Banliyö Treni, Fransızca kökenindeki Sürgün Yeri göndermesine uygun biçimde, giderek banliyö ile üst-orta sınıf mesire yerleri arasındaki sınırı geçirgen kılar: Üst-orta sınıf yoksul sınıfın, yoksul sınıf üst-orta sınıfın varlığına sürgüne gitmiş gibi, çağdaş Banliyö Trenleri’nde diyalog da uzlaşma da son derece azdır. Çalışmayan, ama kalabalıklığının vermesi muhtemel kuvvetinin denemesini trenlerde gidip gelirken deneyen genç ve delikanlı kitle için, Banliyö Treni, şiddet nesnesi ve hapishane deneyimi. Kolayca açık tutulabilen kapılarda yaşanan ölüm tehlikesi ara sokağın sakinlerince korku olarak deneyimlenir; “korku” yaratmanın işlevselliğini keşfeden gençler için, bir tür canbazlık, güvenlik görevlileriyle bir tür köşe kapmaca ve farklı semtlerin istasyonlarından çıkılan farklı yaşama pratiklerinin keşfi. Bkz. İşportacılar için sürümden kazanılan ve sürüme harcanan paranın kazanılıp kaybedildiği yer. Dilenciler için, özellikle vagonun ortasında yere çömelip takma olan bacaklarını çıkaran ve verilecek sadakaları bu takma bacağın içine kabul eden, tek bacak üzerinde sekerek başkalarının tutunarak bile zor ayakta durdukları seyir esnasında koltukları dolaşanlar için, beden bütünlüğünün rahatça bozulduğu alan. Banliyö Treni, özellikle Bostancı’dan sonra, Haydarpaşa’ya doğru intihar ve kazalarda parçalanıp raylara dağılan et parçalarını gazete kağıtlarıyla toplayan polislerin ve yalanan kedilerin gözlemlenebileceği bir başka beden bütünlüğünün alanı. Kalın camlarının ve yüksek gürültüsünün sağladığı ciddi korunağın ardında kolunu bacağını yoklayanlar için, ucuz fizik tedavi merkezi. Kentin dışında, ekspres trenlere olduğu kadar banliyöye de taş atan daha küçük yaşta çocuklar için, taşıdığı insan sayısı kadar doğum yapmayan, bir başka deyişle aldığı insan sayısından azını bırakan, vagon başına bin yüz ucuz jilet. 2006’dan itibaren tinerli çocuklar trenlere alınmıyor; yüksek erdemli pedagojik yaklaşımları çocukları kovalamak olan istasyon güvenlik görevlilerinden kaçarken trenlerin altında can veren dört çocuğun soruşturmalarında takipsizlik kararı verildi. Kışın kaloriferlerinin yaydığı çok ciddi ısı yüzünden evsizler için bir çekim merkezi olan Banliyö Trenleri, yazın evsizler tarafından daha çok yazlık olarak kullanılıyor. Tren yolunu kentten ayıran beton konstrüksiyonların yalıttığı alan, yolu çevrelemesinin ötesinde, aslında çoğu zaman gidilecek yer halinde.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

"Words Words Words" (Hamlet)