Perşembe, Mayıs 12, 2011

Kişi kim olduğunu bilmek zorundadır. / Nietzsche

Son zamanlarda kitapçı raflarında yeni çıkan birçok Dergi görmekteyiz. Bu, bir yönüyle sevindirici olsa da, içeriklerine bakıldığında biraz daha temkinli olmayı gerektiriyor. Bazıları yayın anlayışlarından, kültür ve politika içinde alacakları konumlardan söz ederken iddiasızlıklarıyla göze batıyor, bazıları da içerikleriyle hiçbir yakınlığı olmayan nitelikler ve hedeflere vurgu yapıyor. Sanki dergiler onları çıkartanlara hizmetle yükümlüymüş gibi, aptal söylemlere, kendini bilmezliklere, çirkin dağınıklıklara, kör perspektiflere yer veriyor. Güncel politikanın şu veya burasına tutunarak asalakça hakikat parçacıkları arayanları bir yana, kimi de günlük hayatın savurganlığından destek alarak, ve bunun yansıması olan dilin çöplüğünde geri-dönüşüm tesisleri kurmak için tezler öne sürmekte… En kötüsü de politik beceriksizlikleri yüzünden yaşamın diri tarafında yer almayanların, hasta düştükleri zihinsel yatakta, hastalıklarını iyileştireceğine inandıkları Kültüre umut bağlamaları. Oysa Kültür çok önceleri Nietzsche’nin “ateş köpeği” diye adlandırdığı yeryüzünün iki deri hastalığından biridir; ki diğeri de “insan”dır, der. Günümüzde, Entelektüel sürünün artan niceliksel yoğunluğu hiçbir niteliksel etkinlik yaratmazken, gençler hakikate olan mesafelerini akademik-bilgiye olan yakınlıklarıyla ölçmekte. Genç olmak tek başına büyük bir hakikat iken, gençler ısrarla yaşamın-ihtiyarlaşmış-zenginlikleri için en ahmak biçimlere giriyor. Sayısız yayının çıktığı bir dönemde, bir yapıtın bir derginin gücü yaratacağı etkiyle ölçülür. Yapıtın yaratacağı etki ise bizzat yaratmak eyleminden aldığı payla doğru orantılıdır. Bugün için büyük bir yapıtın bir derginin güçlerini bir arada tutup ışıldatacak kavram tehlike kavramıdır. Tehlikeyi ne kadar göze aldığımız ve ne kadar tehlikeli olduğumuz; –işte düşüncenin yeni yönü budur. Tehlike Orpheus’un “göze aldığı” şeydir. Buradan Orpheus’un bize bıraktığı adıma doğru…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

"Words Words Words" (Hamlet)